Koenigsegg Gemera –

Neljä istuinpaikkaa, 400 km/h

Ruotsin Ängelholmissa päämajaansa pitävä Koenigsegg on luonut uudenlaisen autotyypin: Mega-GT:n nimeltään Koenigsegg Gemera. 

400 km/h huippunopeutta kiitävään Gemeraan mahtuu neljä matkustajaa.


teksti Juhani Nurmi
kuvat Koenigsegg
DeLuxe 2/2020



Legendaarisen jääkiekkokoutsin, Curre Lindströmin sanoja lainaten, ruotsalaiset rakastavat aina tehdä asioita ”ännu lite bättre” (vielä vähän paremmin) kuin me suomalaiset. Ruotsalaisen entreprenöörin, Christian von Koenigseggin vuonna 1994 perustama autotehdas Skoonen sydämeen on kulkenut voitosta voittoon, samalla kun Koenigsegg on elämää suurempine superautoineen aina mieluusti tallonut isompien kilpailijoidensa varpaille. 


Kunnianhimoa, määrätietoisuutta ja suuruudenhulluutta

Milloin on Ängelholmissa sumeilematta hätyytelty maailman suuritehoisimman superauton titteliä, milloin taas on tavoiteltu maailman nopeimman hyperauton ykkössijaa … ja niin edelleen. Valitkaa vapaasti valitsemanne suuruudenhulluuden mitta ja määrä. 


Ehtymätön kunnianhimo ei ole kuitenkaan Koenigseggillä karannut käsistä, sillä kyllä nuo viekkaat skoonelaiset tietävät tarkkaan, miten huippukalliita ja tuulennopeita katuautoja havittelevien miljonäärien päät saadaan nopeassa tahdissa kääntymään – puhumattakaan siitä, että ne laitetaan sekaisin ennätysajassa.


1 700 hevosvoiman hybridivoimalinja

1 700 hevosvoiman kokonaistehoa ei totisesti löydy ihan jokaisesta perheautosta. Ei sitten lähimainkaan. Automaailman ensimmäinen nelipaikkainen hyperauto, vain 300 yksilöä valmistettava Koenigsegg Gemera (ruotsiksi ”ge mera” eli anna enemmän) on Ängelholmin julkean häpeilemätön vastaus upporikkaiden perheellisten autohullujen aneluihin. 


Täytyyhän samaan autoon voida mahduttaa kuskin lisäksi tarvittaessa myös pahaa-aavistamaton aviovaimo, kurvikas rakastajatar ja pahansisuinen anoppi. Takapenkkiläisten tulee tosin olla pieniä ja siroja kooltaan, koska isoille ihmisille ei Gemeran takaistuimia ole suunniteltu. 


Gemeran voimalinja koostuu 600-hevosvoimaisesta, kolmisylinterisestä ja kaksilitraisesta polttomoottorista – lempinimeltään ”Kiltti pikkujättiläinen” – sekä kolmesta eri sähkömoottorista, joista yksi sijaitsee auton etuosassa ja kaksi takaosassa, joista kertyy yhteensä 1 700 hevosvoimaa ja 3 500 Nm epäinhimillinen vääntö. Auton maksimaalinen teho saavutetaan E85-oktaanisella polttoaineella. 


Vain 70 kiloa painavasta, kolmisylinterisestä moottorista löytyy myös sylinterien deaktivointi, jolla päästään parempaan kokonaiskulutukseen kuin kaksilitraisella nelisylinterisellä moottorilla. Pelkkien sähköakkujen varassa Gemeralla voi ajaa maksimissaan 50 kilometriä. Hybridimoodissa (polttomoottori + sähkömoottorit) voidaan päästä jopa 950 kilometrin pituiseen toimintamatkaan.

Säkenöivää suorituskykyä

Ekologisuus sikseen, mutta tuskinpa kukaan perheellinen miljonääri ostaa Gemeraa sen vuoksi, kuinka pitkälle sillä pääsee. Kun kaasupolkimen painaa pohjaan, auto kiihtyy 0–100 km/h vain 1,9 sekunnissa. Huippunopeus hybridimoodissa on 400 km/h, ja pelkillä sähköakuilla 300 km/h. 


Kaiken kaikkiaan, kokonaisuus on varsin houkutteleva. Neliveto, neljä istuinta ja nelipyöräohjaus. Kaikki tämä siis yhdistettynä neljän sadan kilometrin huippunopeuteen tunnissa. 


Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja, Christian von Koenigsegg saakoon viimeisen sanan: ”Tähän saakka äärimmäinen suorituskyky on ollut ainoastaan kaksipaikkaisten autojen yksinoikeus. Gemera kohoaa aivan uuteen autokategoriaan, jossa äärimmäiseen mega-autoon sisältyvät myös avarat sisätilat ja ympäristötietoinen asenne. Kutsumme tätä autotyyppiä Mega-GT:ksi.”

Ruotsalainen Koenigsegg Gemera on maailman ensimmäinen nelipaikkainen mega-auto, joka saavuttaa maksimissaan 400 km/h huippunopeuden.

Info


www.koenigsegg.com

Share the page on social media
Share